Slik søker du
For å søke om helse- og omsorgstjenester, fyller du ut søknadsskjemaet nedenfor.
Du kan benytte eDialog eller sende søknad via post. Søknadsskjemaet kan ikke sendes per e-post av sikkerhetsmessige årsaker.
Søk helse- og omsorgstjenester (PDF, 194 kB)
Her finner du skjemaet i word (DOTX, 118 kB)
Skjemaet sendes via e-dialog eller per post til:
Gausdal kommune
Tildelingsenheten
Vestringsvegen 8
2651 Østre Gausdal
Når får jeg svar på søknaden?
Så snart tildelingskontoret har mottatt din søknad, vil du bli kontaktet. Vi innhenter opplysninger om deg ved å ringe til deg, eller vi avtaler med deg om å komme på hjemmebesøk. Det foretas individuelle vurderinger i forhold til behovet ditt for hjelp. Kommunen plikter å behandle saken uten ugrunnet opphold, det vil si så snart som mulig. Hvis søknaden ikke kan behandles innen fire uker får du skriftlig beskjed om dette.
Vedtak
Tildelingskontoret fatter vedtak etter at saken er utredet og nødvendig informasjon er innhentet. I vedtaket beskrives hva slags tjeneste du er tildelt og hvor mye hjelp du kan forvente å motta. Dersom du skal betale for tjenesten, så vil det stå i vedtaket. Dersom vi vurderer at du ikke har behov for hjelp, vil du motta et vedtak om avslag.
Hvordan klage på avslag på søknad om helse- og omsorgstjenester?
Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, så kan du klage. Dette kalles en rettighetsklage. En rettighetsklage sendes til tildelingskontoret. De ansatte på tildelingskontoret går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Hvis vedtaket ikke blir endret, så sender de automatisk klagen videre til Fylkesmannen i Innlandet som avgjør saken. Husk at du må klage innen 4 uker etter at du mottok vedtak/avslag.
Hvordan klage på en helsetjeneste?
Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, for eksempel sykehjemsplass eller hjemmetjeneste, bør du først henvende deg skriftlig til den som har ansvaret for tjenesten. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Statsforvalteren som gjør en vurdering av saken. Les mer om klage hos Statsforvalteren i Innlandet.
Får du medhold i klagen kan Statsforvalteren starte en tilsynssak. Avdekker de feil må disse utbedres. Får du ikke medhold fra Statsforvalteren er neste mulighet å klage til Sivilombudet.
Du kan også be om hjelp hos Pasient- og brukerombudet i Innlandet.
Tildelingskontoret
Tildelingskontoret er ansvarlig for behandling av søknader om og tildeling av tjenester. Helse – og omsorgstjenester ytes av forskjellige enheter i kommunen. Vårt felles mål er at kommunens innbyggere får helhetlige og gode tjenester som er tilpasset hver enkelt. Du finner oss i kommunehuset på Segalstad Bru.
Vi hjelper deg med:
- Informasjon og veiledning deg som er pasient og til dine pårørende.
- Informasjon og veiledning i utfylling av søknader.
- Veiledning på hvordan du kan klage.
- Fatte vedtak om nødvendige helsetjenester til alle som oppholder seg i kommunen.
- Kartlegge hjelpebehov.
- Elektronisk kommunikasjon med sykehus og fastlege for pasienter som trenger helsetjenester i kommunen etter sykehusopphold.
Vi saksbehandler følgende tjenester:
- Hjemmesykepleie
- Praktisk bistand hushold/ hjemmehjelp
- Matombringing
- Trygghetsalarm
- Dagsenter for demente
- Omsorgsbolig
- Bofellesskap
- Brukerstyrt personlig assistent (BPA)
- Omsorgsstønad
- Ledsagerbevis
- Parkeringstillatelse
- Avlastning i institusjon
- HDO-bolig
- Korttidsopphold i institusjon (er tidsavgrenset)
- Langtidsopphold i institusjon (varig opphold)
Mest stilte spørsmål
Det er i utgangspunktet den som trenger helsetjenester som skal søke om dette. Det er ikke uvanlig at en søknad om tjenester kommer fra en annen enn den som har behov for tjenesten. Hvis der er behov for at du søker på vegne av en annen, så trenger du en skriftlig fullmakt fra den det gjelder.
Selv om pasienten er representert av verge eller pårørende med fullmakt, så skal vi tilstrebe at pasienten selv får medvirke til utarbeidelsen av sitt tjenestetilbud.
Det er ikke noe krav til at en søknad må være skriftlig. Vi ønsker at du allikevel søker skriftlig hvis det gjelder store tiltak som eks. langtidsplass på sykehjem. Vi kan også hjelpe deg med å finne fram til hva du har behov for. Vi kan hjelpe deg med søknaden eller ta den imot muntlig.
Nei, du trenger ikke å søke om økt hjemmesykepleie. Dersom behovet ditt endrer seg, så vil hjemmesykepleien i samarbeid med deg endre og tilpasse tjenesten. Det skrives en endringsjournal som til oss på tildelingskontoret fra hjemmesykepleien i etterkant. Vedtaket ditt vil så bli revurdert og du vil motta nytt vedtak.
Alle som har behov for helsehjelp i hjemmet vil få det. Dersom du har mulighet for å komme deg til egen fastlege, så skal eks. sårstell, injeksjoner, blodprøver osv., utføres hos fastlegen din. Det vil hele tiden være en individuell vurdering av hvor du skal få dine tjenester utført.
Det er ingen automatikk i at du kan få bytte dag. Hvis du har behov for å bytte dag, så må det avtales i god tid, for hver enkelt tilfelle, med kontorpersonalet ved hhv. Follebutunet og Forsettunet.
Det er gratis å låne hjelpemidler.
Hvis du er bekymret for noen, så bør du ta opp bekymringen din direkte med den det gjelder. Vi har plikt til å journalføre det du forteller oss. Hvis det er en person som har tjenester fra tidligere, så vil dette bli ført i journalen til den enkelte. Vi har taushetsplikt, så vi kan ikke dele noen informasjon med deg om den det gjelder, uten et samtykke fra vedkommende. Hvis det er stor grunn bekymring, så kan du spørre den det gjelder om vi/tildelingskontoret kan få komme på besøk og fortelle om hvilke tjenester han/hun kan ha rett til å få.
Hvis du har hjemmesykepleie så kan du ha rett til gratis tannbehandling hos offentlig tannklinikk, eks. Tannklinikken i Gausdal. Hvis du ønsker å bruke et privat tannlegesenter/tannlege, må du selv betale behandlingen.
Du kan lese mer om ordningen og prioriteringer på Helsedirektoratet sine nettsider.
Du kan søke om TT-kort (tilrettelagt transport) hvis du ikke kan benytte det ordinære kollektivtilbudet på grunn av en varig forflytningshemming. TT-kort er til drosjereiser.
TT-kort utstedes av Innlandet fylkeskommune.
Les mer om TT-kort
Prisene på de ulike tjenestene blir oppdatert hvert år.
Det kan variere hvordan de enkelte prisene er beregnet og hva det inkluderer. Eksempler:
- Trygghetsalarm: Prisen inkluderer oppkobling, service og vedlikehold.
- Hjemmehjelp/praktisk bistand: Prisen regnes ut etter husstandens totale inntekt.
- Hjemmesykepleie: Gratis.
- Langtidsopphold: Prisen for langtidsopphold regnes ut etter inntekten din. Du betaler 85% av ordinær inntekt, samt 75% av renter. Formue holdes utenom dette.
- Korttidsopphold: Det er en egenandel pr. døgn for oppholdet.
- Avlastningsopphold: Gratis.
- Kommunale boliger: Pris avhenger av størrelse på boligen.
Aktuelle lenker
Kontakt oss
Tildelingskontoret, telefon 61 22 44 00.
e-post: postmottak@gausdal.kommune.no
Berit Kolrud: 91 75 56 42
Karoline Brevik: 41 46 92 33
Vi samarbeider med ressurspersoner i hele kommunen, for å sikre tverrfagligheten i vurderingsbesøk, vurderinger og begrunnelser i vedtak.