Temakveld: Livet er ikke en dans på roser – hvordan ruster vi barna til å tåle det livet har å by på?

Bli med på temakveld med psykologspesialist Line Marie Warholm som gir foreldre innsikt i hvordan vi kan styrke barna våre. Torsdag 28. november kl. 19.00 på Gausdal folkebibliotek.

I Gausdal kommune har vi en visjon: «Vi har glade, trygge robuste barn, unge og voksne, med tro og håp for framtida. Som er klare for et liv med opp- og nedturer.» Men hvordan kan vi som foreldre bidra til at barna våre blir rustet til å møte livets utfordringer?

Vi inviterer til en spennende temakveld på Gausdal folkebibliotek hvor psykologspesialist Line Marie Warholm vil dele sin erfaring og kunnskap om hvordan barn kan utvikle robusthet og mestringsevne. Gjennom sitt arbeid og forfatterskap har hun spesialisert seg på å hjelpe foreldre forstå forskjellen mellom naturlige følelsesreaksjoner og psykisk uhelse, og hvorfor det er viktig at barna får øve seg på både å mestre og mislykkes.

Den styrkebaserte tilnærmingen er en del av kommunens satsing på folkehelse, og arbeidet vårt skal bidra til å videreutvikle barn og unges trivsel, fellesskap og læringsglede i barnehagen, skolen og på fritida. Denne temakvelden er et ledd i arbeidet med å gi barn de verktøyene de trenger for å vokse opp som trygge og robuste individer.

For hva er egentlig psykisk uhelse og hva er naturlige følelsesreaksjoner? For at barna skal få øve på å tåle sine følelser, må vi voksne tåle våre. Vi må la barna få utforske verden og gå litt på trynet – helt i fred.

Naturlige følelser eller psykisk uhelse?

Vi støtter, stimulerer og hjelper barna våre. Vi lytter og forstår. Vi vil deres aller beste, og gir dem ikke bare det de trenger, men også det de ønsker seg. For vi vil jo at barna skal være fornøyde med oss.

I vår iver etter å beskytte barna mot ubehag og motstand skaper vi kanskje en generasjon som ikke står så godt rustet til å tåle livets opp- og nedturer. Vi må la dem få øvelse i både å mestre og mislykkes. Derfor må vi tørre å stille krav og sette grenser. Vi må tåle at de gjør opprør, og at de har vanskelige følelser.

Arrangementet er åpent for alle, og det blir tid til spørsmål og refleksjon etter foredraget. Vi håper du blir med på en lærerik kveld som vil gi deg nye verktøy i foreldrerollen.

Temakveld

Når: Torsdag 28. november kl 19.00
Hvor: Gausdal folkebibliotek, Gausdal Arena, Baklivegen 1477.
Åpent gratis arrangement

Line Marie Warholm er psykologspesialist og psykoanalytiker, forfatter av bøkene «Foreldrerevolusjonen - Fire veier til robuste barn» og «Robuste barn – Fra ofre til sosiale superhelter», og er fast spaltist i Aftenposten. Hun har bakgrunn fra barne- og ungdomspsykiatrien og familievernet, fra psykisk helsevern for voksne og sikkerhetspsykiatri, fra privat praksis og fra arbeid som fagkyndig meddommer i tingretten.