Seks vegvalg for framtidas helse og omsorg i Gausdal

Kommunestyret vedtok torsdag 23. oktober seks vegvalg som skal forme framtidas helse og omsorg i Gausdal. Som en del av vedtaket skal det igangsettes et større utredningsarbeid som tar for seg framtidens helsetjenester i hjemmet og framtidens institusjonstjenester i Gausdal.

Vegvalg 1: Bærekraftig tjenestenivå

Et bærekraftig tjenestenivå handler om å sikre at tjenestene kan opprettholdes og utvikles over tid – samtidig som de møter befolkningens behov på en rettferdig og effektiv måte. Å definere hva som er et bærekraftig tjenestenivå handler om å definere og kommunisere hva helse- og omsorgstjenestene skal inneholde, hvem de skal rettes mot, og hvilket nivå som er realistisk å opprettholde. Målet er å skape felles forståelse og sikre bærekraftig ressursbruk. Kommunen skal gjennomføre systematisk kartlegging og analyse av dagens tjenestenivå, og definere hvilke tjenester som skal tilbys, til hvem og på hvilket nivå. Det skal også videreutvikles tydelige og etterprøvbare kriterier for tildeling av tjenester.

Vegvalg 2: Helsefremmende og forebyggende satsing

Systematisk helsefremmende og forebyggende arbeid styrker innbyggernes evne til å mestre eget liv og reduserer behovet for omfattende og kostbare helsetjenester senere i livet. 

Vegvalg 3: Helhetlig boligutvikling

Helhetlig boligutvikling handler om å planlegge og tilrettelegge for et mangfold av boliger som dekker ulike behov i befolkningen. Målet er at innbyggere skal kunne bo hjemme så lenge det er hensiktsmessig, med støtte fra gode helsetjenester – uavhengig av alder og funksjonsnivå.

Vegvalg 4: Utvikling av helsetjenester i hjemmet

Så langt det er forsvarlig skal helse- og omsorgstjenester ytes i pasientens hjem før tjenester på høyere trinn i mestringstrappa vurderes og besluttes.

Vegvalg 5: Utvikling av institusjonstjenestene

Samtidig som tjenestene dreies mot mer hjemmebasert omsorg, må institusjonene utvikles til å tilby mer spesialiserte tjenester med aktiv behandling.

Vegvalg 6: Aktiv bruk av teknologi

Aktiv bruk av teknologi er et viktig vegvalg fordi det handler om mer enn å ta i bruk ny teknologi – det påvirker hvordan kommunen organiserer og leverer tjenester til innbyggerne. 

Disse vegvalgene skal danne grunnlaget for framtidige prioriteringer og politiske beslutninger på helse- og omsorgsområdet.

Les mer om vegvalgene her

Som en del av vedtaket skal det igangsettes et større utredningsarbeid som skal gi grunnlag for å velge struktur, kapasitet og innhold i tjenestene som gis i hjemmet og institusjonstjenestene fremover. Dette utredningsarbeid dreier seg hovedsakelig om:

  • Vegvalg 4: Utvikling av helsetjenester i hjemmet. Utredning av fremtidens tjenester i hjemmet i Gausdal. Viktige temaer i utredningsarbeidet vil være:
    • Hvilke faglige, teknologiske og organisatoriske endringer som kan bli nødvendig for å opprettholde en tjeneste med «god praksis» 
    • Hvordan kan Gausdal sikre en faglig god og økonomisk bærekraftig hjemmetjeneste i framtiden
    • Forholdet mellom ordinære omsorgsboliger, heldøgnbemannede omsorgsboliger (HDO) og institusjonsplasser (se også vegvalg 5). 
  • Vegvalg 5: Utvikling av institusjonstjenestene. Utredning av framtidens institusjon (sykehjem) i Gausdal, både med hensyn til faglige utfordringer, geografisk lokalisering og økonomi, samt hvilke typer tjenester som skal gis i institusjon. Viktige temaer i utredningsarbeidet vil være:
    • hvor mange sykehjem det skal være i Gausdal i framtiden 
    • samlokalisering av tjenester 
    • dekningsgrad for sykehjemsplasser
    • behovet for tilpassede sykehjemsplasser eller heldøgns omsorgsplasser (HDO) til særskilte grupper. Herunder mulighetene interkommunalt samarbeid om ressurskrevende brukere.

Flere av vegvalgene er gjensidig avhengige og utredningene må derfor sees i sammenheng. For å sikre helhetlige og gode beslutninger, vil det derfor bli behov for ekstern kompetanse i utredningsarbeidet.

Kommunestyrets vedtak (PDF, 55 kB)

Presentasjon av vegvalgene (PDF, 2 MB)

Les hele dokumentet i PDF her (PDF, 2 MB)