Vil vurdere endringer i skole- og barnehagestruktur

Vesentlig færre barn og strammere økonomi gjør at kommunedirektøren foreslår å utrede fire alternativer til framtidig skole- og barnehagestruktur i Gausdal.

I mars i år vedtok kommunestyret i Gausdal at det skulle utarbeides et kunnskapsgrunnlag for barnehage- og skoleutvikling i kommunen. Kunnskapsgrunnlaget er nå klart og legges fram for politisk behandling.

Du finner hele kunnskapsgrunnlaget her

Kunnskapsgrunnlaget peker på en nedgang i antall barn i barnehage- og skolealder de siste 15 årene. I 2010 var det 758 elever i grunnskolen i Gausdal. I dag er tallet 612, og det forventes en videre nedgang til 530 elever i 2029. Barnehagene har opplevd en lignende utvikling, og det er i dag 248 barn i barnehagene, sammenlignet med 354 i 2010.

Kunnskapsgrunnlaget viser også at Gausdal har høyere kostnader knyttet til vedlikehold og drift av barnehage- og skolebygg enn sammenliknbare kommuner. Samtidig opplever skolene strammere rammer til drift, utvikling og investeringer.Dette skjer samtidig som behovet for å prioritere ressurser til helse og omsorg øker.

I tillegg til demografisk utvikling og økonomi, er det i kunnskapsgrunnlaget sett nærmere på kvaliteten på tjenestetilbudet i barnehage, skole og SFO, rekruttering og kompetansebehov og bygningsmessig standard og kapasitet.

Med bakgrunn i kunnskapsgrunnlaget foreslås det å se på mulige endringer av barnehage- og skolestrukturen. Så langt er det pekt på fire ulike alternativer:

•    Alternativ 1: Struktur som i dag
•    Alternativ 2: To barnehager, en barneskole og en ungdomsskole
•    Alternativ 3: To barnehager, to barneskoler og en ungdomsskole
•    Alternativ 4: To barnehager, en barneskole, en kombinert 1.-10.-skole

Du kan se detaljer om hvert alternativ her

Formannskapet og kommunestyret skal behandle kunnskapsgrunnlaget i sine møter, henholdsvis 16. og 24. oktober. Der blir det også besluttet hvilke alternativer til skole- og barnehagestruktur som eventuelt skal utredes videre.