Varme ord om Gausdal ungdomsskole: – Her liker vi alle elevene!

Et ferskt debattinnlegg i Gudbrandsdølen Dagningen (GD) løfter fram Gausdal ungdomsskole som et forbilde – både som arbeidsplass og som læringsmiljø. Tre forskere fra Universitetet i Innlandet har besøkt skolen og intervjuet samtlige lærere. Deres inntrykk? En skole med varme, trygghet og tydelige verdier.

– Det merkes med en gang

Forskerne Torild Schulstok, Kjersti Wessel Jevne og May Kunz skriver at de kjente det allerede i skolegården – en god stemning og ekte velkommenhet. I 12 dager har de observert, lyttet og samlet inn historier fra lærerne ved Gausdal ungdomsskole. I løpet av disse dagene har det tegnet seg et tydelig bilde: Dette er en skole som virkelig setter mennesket først.

– Vi merker det umiddelbart. Korte observasjoner av samspillet mellom elever og lærere vitner om en grunnleggende trygghet, skriver forskerne i GD.

Sterke verdier – og et klart mantra

Ifølge forskerne har skolen over tid jobbet målrettet med å bygge en felles kultur blant de ansatte. Et tydelig elevsyn preger hele organisasjonen – og et verdigrunnlag som handler om å møte ungdom med respekt og varme.

– Elevene har faktisk krav på å bli likt, sier forskerne. Det kan høres selvsagt ut, men det krever bevissthet, refleksjon og støtte – særlig i utfordrende situasjoner.

Lærerne ved skolen forteller at de har et trygt og støttende kollegium, og en ledelse som stiller opp når ting blir krevende. Dette er med på å skape et godt arbeidsmiljø med lavt sykefravær og høy trivsel – noe som igjen smitter over på elevene.

To-lærersystem og tid til å se hver enkelt

Skolen har også innført et system med to lærere i basisfagene. Det gir bedre rom for både faglig oppfølging og å håndtere sosiale utfordringer i klasserommet. Samtidig legges det til rette for at elever som har det vanskelig, har trygge voksne og rolige rom tilgjengelig – for eksempel en sofa i skolens administrasjon.

– Vi har fått høre historier om elever som ikke orker å være i klasserommet, men som heller ikke klarer å være hjemme. De blir møtt med forståelse og varme, forteller forskerne.

Gode relasjoner gir bedre læring

Gjennom 29 intervjuer med lærere har forskerne fått innblikk i en skolehverdag der både elever og ansatte blir sett, hørt og tatt på alvor. Det handler ikke bare om gode karakterer – men om mestring, trivsel og trygge rammer for læring.

– Gausdal ungdomsskole er et godt sted å være – både for elever og lærere, avslutter de.

Les hele debattinnlegget i GD her