Vaksinering mot covid-19, influensa og pneumkokksykdom

I høst anbefales det at alle over 65 år, samt personer i risikogrupper, tar vaksine mot både influensa og koronavirus. Du kan ta begge vaksinene samtidig, så det blir enkelt og praktisk. I tillegg kan du nå også ta pneumokokkvaksinen samtidig.

Drop-in vaksinering

I Gausdal blir det drop-in vaksinering ved kommunehuset / kultursalen

• Tirsdag 29.10. kl. 13.30 - 16.00.
  • Onsdag 30.10 kl. 13.30 - 16.00.
  • Onsdag 06.11 kl. 15.30 - 18.00.

Hva koster det?

Influensavaksinen koster 150 kroner for voksne. Influensavaksinene er gratis for personer under 18 år. Koronavaksinen er gratis for alle.

Hvorfor bør du vaksinere deg?

Gjennom mange år har det vært fast anbefaling om influensavaksine om høsten. Dette omfatter også koronavaksine fordi koronaviruset nå har blitt en del av våre vanlige virus som forårsaker sykdom. Viruset som sirkulerer nå har endret seg en god del, siden forrige høst. Vaksinen som har blitt benyttet fram til nå gir ikke god nok beskyttelse. Det er anbefalt å ta begge vaksinene for å redusere risikoen for sykdom mest mulig.

Følgende grupper som anbefales å ta vaksinene

• Alle over 65 år
  • Gravide (2. og 3. trimester)
  • Barn og voksne som har følgende tilstander:
    • kronisk lungesykdom (inkludert astma),
    • hjerte- og karsykdom
    • diabetes
    • leversvikt eller nyresvikt
    • nevrologisk sykdom eller skade
    • nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller medisiner og personer som bor i samme husstand
    • alvorlig overvekt
    • annen alvorlig og/eller kronisk sykdom som kan medføre økt risiko