Gausdal kommunes ildsjelpris for 2024 tildeles Synnøve Mangrud

Gausdal er kjent for sitt sterke frivillighetsmiljø, og det finnes en hel hærskare av ildsjeler som legger ned utallige timer for å gjøre lokalsamfunnet bedre for alle. Blant disse skiller noen seg spesielt ut med sin innsats. I år er det Synnøve Mangrud som mottar Gausdal kommunes ildsjelpris for 2024.

Denne prisen er en hedersutmerkelse som deles ut til enkeltpersoner, lag eller organisasjoner som har gjort en betydelig innsats for fellesskapet i Gausdal. Formålet med prisen er å anerkjenne og inspirere til videre frivillig arbeid, og det er formannskapet som avgjør hvem som mottar prisen, etter anbefaling fra en jury og forslag fra bygdefolket.

Årets prisvinner: En ekte ildsjel

Synnøve Mangrud har i mange år vært tilknyttet Frivilligsentralen i Gausdal, der hun startet som besøksvenn tidlig på 2000-tallet. Gjennom årene har oppdragene blitt mange, og i dag er Synnøve en uunnværlig støttespiller både som ledsager, turvenn, kjøkkenhjelp og medhjelper. Hun er også sterkt involvert i Gausdal demensforening som aktivitetsvenn, og på Forsettunet er hun en av de faste vaffelsteikerne og sprer sangglede når anledningen byr seg.

I tillegg til sin omfattende frivillige innsats i lokalsamfunnet, er Synnøve en viktig del av koret Kor Venskap. Som hjemvendt vestring har hun også et stort engasjement for Haugetun.

Synnøve blir beskrevet som en lavmælt person på egne vegne, men en energisk humørspreder som sprer varme og glede i møte med andre. Hun er en stor inspirasjon for både frivillige og beboere i Gausdal, og hun viser hvordan én enkeltperson kan gjøre en stor forskjell for mange.

Anerkjennelse for innsatsen

I juryens begrunnelse blir det understreket at Synnøve ikke bare utmerker seg med antallet frivilligtimer, men også med måten hun utfører arbeidet sitt på. Hun viser et ekte engasjement og omsorg for menneskene rundt seg, og er et strålende eksempel på hvordan frivillighet kan skape et bedre lokalsamfunn.

Ildsjelprisen består av 10.000 kroner og et trykk av Einar Sigstad. Dette er sjette gang prisen deles ut, og det er ingen tvil om at Synnøve Mangrud er en verdig mottaker av denne hedersutmerkelsen.

Gratulerer, Synnøve Mangrud, med ildsjelprisen 2024!