Gausdal kommune søker utleieboliger med tilvisningsavtale

Gausdal kommune arbeider med aldersvennlig boligutvikling og ønsker i den forbindelse tilvisningsavtale med en eller flere profesjonelle aktører for å skaffe gode, sentrumsnære utleieboliger i Follebu, Segalstad bru eller Forset.

Om Utleieboliger med tilvisningsavtale

Utleier må ha som formål å eie, forvalte og leie ut boliger. Boligene skal være et tillegg til kommunens egne utleieboliger.

Tilvisningsavtalen gir kommunen tilvisningsrett til alle boligene i prosjektet, men begrenset til maksimalt 40 % av boligene til enhver tid. Målgruppen er økonomisk vanskeligstilte i boligmarkedet. De resterende 60 % eller mer kan utleier legge ut i det åpne markedet. Merk: Dette gjelder hvis prosjektet har flere enn fire boliger. Hvis prosjektet har fire boliger eller færre, har kommunen tilvisningsrett til alle boligene til enhver tid. Eier/utleier varsler kommunen skriftlig når en bolig blir ledig. Hvis kommunen ikke har behov for boligen, kan den leies ut i ordinært marked med fem års varighet. Utleier oppretter leiekontrakt direkte med den enkelte leietaker. Tilvisningsavtalen mellom kommunen og utleier varer i minimum 20 år, og blir tinglyst som heftelse på eiendommen.

Boligene Gausdal kommune trenger til sitt eget behov (innenfor 40 %-kvoten):

• Fire toroms leiligheter som tilfredsstiller Husbankens krav til livsløpsboliger
  • Fire treroms leiligheter som tilfredsstiller Husbankens krav til livsløpsboliger

Det er aktuelt at boligene fordeles på flere prosjekter. Kommunen kan dermed opprette avtale med mer enn én utleier.

Gausdal kommune stiller krav om at prosjektet tilfredsstiller Husbankens krav til boligkvalitet – Livsløpboliger. Boligene skal ha god kvalitet, hensiktsmessig utforming, planløsning og arealeffektivitet. Eventuelle avvik fra gjeldende reguleringsplan vil som minimum kreve dispensasjonsvedtak. Det enkelte prosjekt skal ha gode felles- og utearealer.

Husbankfinansiering

Ved etablering av utleieboliger for vanskeligstilte, gjennom nybygging eller ombygging, kan Husbanken etter søknad finansiere inntil 85 % av prosjektkostnadene. Lånet gis som annuitetslån med løpetid på inntil 50 år og ett års avdragsfrihet. Les mer om tilvisningsavtale her: Utleieboliger med tilvisningsavtaler – Husbanken.

Krav til samarbeidspartner og tilbud ved valg av samarbeidspartner vil kommunen legge vekt på:

-Beskrivelse av utleieselskapet

-At boligene er sentrumsnære.

-Husleienivå

-God klima-, miljø- og boligstandard

-Framdriftsplan med tidspunkt for ferdigstillelse

Tilbudet må inneholde plantegninger, tverrsnitt og fasadetegninger, beskrivelse av utleieselskapet og plan for utvikling av tomten. Utleier må selv skaffe tomt.

All innsendt dokumentasjon fra tilbydere vil bli behandlet konfidensielt inntil eventuell avtale er opprettet.

Innlevering av tilbud

Tilbud merket "Tilbud tilvisningsboliger" skal sendes til postmottak@gausdal.kommune.no. Tilbud vurderes og avtaler inngås fortløpende.

Interesserte utbyggere kan ta kontakt og be om dialogmøte med kommunen og eventuelt representant fra Husbanken.

Kontaktinformasjon

Henvendelse til Gausdal kommune kan rettes til Bård Eirik Thorsen, bard.thorsen@gausdal.kommune.no, tlf. 95 03 24 07, eller Idar Johansen, idar.johansen@gausdal.kommune.no.