Hvem gjelder dette for?
Denne endringen gjelder for alle GLØR sine abonnenter med egne beholdere på hjul. De som har fellesløsninger med bunntømte brønner eller containere er ikke med i denne omleggingen.
Hvorfor endres dette?
Grunnen til at vi legger om rutene er at vi det siste året har hatt en totalgjennomgang av alle GLØR sine ruter for de med egne beholdere. Målet er å optimalisere rutene slik at vi bedrer ressursbruken både av biler og ansatte og kjører mest mulig effektivt. Dette er viktig både kostnadsmessig og miljømessig.
Hvordan endres dette?
Den største endringen for folk blir at plastemballasje får en egen tømmedag. Det skal ikke lenger kjøres sammen med papp og papir. Sekkene må derfor settes frem på den dagen plastruta går. Plastemballasje vil bli hentet hver femte uke, det vil si en uke lengre mellom hver henting enn i dag. De øvrige avfallstypene vil ha samme frekvens som tidligere, men får altså nye dager. Men dette har vi jo etter hvert blitt vant til nå som røde dager forskyver tømmeplanen.
Grunnene til at plastemballasje heretter vil kjøres for seg er å sikre kvaliteten og renheten både for papp og papir og plastemballasjen. Når vi har kjørt plast og papir sammen, har det vært mye ekstraarbeid når en sekk ryker, og får vi ikke skilt alt ut så forurenser de hverandre. Rene avfallsstrømmer og kvalitet på kildesortering blir stadig viktigere for at det skal være gode råvarer til nye produkter og for å bevare verdien av avfallet.
I tillegg ser vi at mengden utsortert plastemballasje gledelig nok har økt, og det medfører at vi trenger mer kapasitet på bilene for å få kjørt inn alt.
Sjekk tømmeplanen
Tømmeplanen finner du både i appen til GLØR som heter «GLØR husholdning» eller her på hjemmesiden. Her søker du opp din adresse og får da oversikt over når de ulike avfallstyper blir hentet.
I appen kan du også aktivere varsling. Dette er et nyttig hjelpemiddel. Merk deg likevel at generelt kan denne typen teknologi svikte av ulike grunner, og er derfor ikke hundre prosent pålitelig. Det kan være at du har manglende dekning, at driftssystemet er nede eller at det er feil fra app- leverandøren. Men tømmeplanen som viser når det skal tømmes skal stemme i appen, og gir deg lett tilgang og oversikt over når GLØR kommer.
Merk at varsling i app kun er et hjelpemiddel og fritar ikke abonnenten fra ansvar for å følge med på tømmeplanen
Mer informasjon finner du på GLØR sine hjemmesider