Kunnskapsgrunnlaget er ferdigstilt
Som del av fase 1 av prosjektet er det utarbeidet et kunnskapsgrunnlag.
Målet med kunnskapsgrunnlaget er todelt:
- Kunnskapsgrunnlaget skal synliggjøre nasjonale og lokale utviklingstrekk og gi en status for tjenestene i dag.
- Kunnskapsgrunnlaget skal ut fra forskning og erfaringsbasert kunnskap gjøre det mulig å gi framtidsretta anbefalinger til vegvalg høsten 2025.
Hva kan du lese om i kunnskapsgrunnlaget?
- I kapittel 1 beskrives mestring og kvalitet som to essensielle premisser for fremtidens helse- og omsorgstjenester. Mestringstrappa introduseres som et verktøy for å beskrive nivåene av helse- og omsorgstjenester, samt innbyggernes mestringsnivå i forhold til behov for kommunale tjenester. Kapittelet gir også en definisjon av hva god kvalitet er for helse- og omsorgstjenestene i Gausdal kommune.
- Kapittel 3 gir en presentasjon av noen nasjonale og lokale føringer som vurderes å være særlig relevante å ha kunnskap om.
- Kapittel 4 presenterer samfunnsmessige utviklingstrekk som har betydning for helse- og omsorgstjenestene i kommunen, herunder den demografiske utviklingen, helsemessige utviklingstrekk, overføring av ansvar og oppgaver fra spesialisthelsetjenesten til kommunene og utfordringer knyttet til å rekruttere og beholde kompetanse i helsetjenestene.
- Kapittel 5 presenterer ressursbruk i dagens tjenester samt fremskrivninger som beskriver utgiftsbehovet i årene fremover.
- Med mål om å synliggjøre utfordringer som tjenestene opplever i dag, beskriver kapittel 6 utvalgte helse- og omsorgstjenester i Gausdal kommune.
- I kapittel 7 belyses noen sentrale temaer og spørsmål for fase 2 av prosjektet:
- Kvaliteten på tjenestene og forventningsgapet må håndteres
- … hva betyr det i Gausdal i årene framover?
- Forebygging og helsefremming
- Hvordan kan kommunen omprioritere innsatsen, slik at de mest virkningsfulle tiltakene får nok ressurser?
- Økonomi og vridning av ressurser
- Hvordan kan kommunen både kutte i kostnader, og samtidig vri ressursbruken over til mer pleie og omsorg?
- Hvordan kan kostnadsveksten i helse- og omsorgstjenestene kontrolleres bedre?
- Tjenesteutvikling og teknologi
- Hvordan kan kommunen videreutvikle tjenestene, og samtidig unngå å øke ressursbruken? Hvordan kan kommunen nyttiggjøre seg av ny teknologi?
- Medarbeidere og kompetanse
- Hvordan kan kommunen rekruttere, men også utvikle og beholde kompetansen som er i organisasjonen?