Kunnskapsgrunnlaget er ferdigstilt

Som del av fase 1 av prosjektet er det utarbeidet et kunnskapsgrunnlag. 

Målet med kunnskapsgrunnlaget er todelt:

  1. Kunnskapsgrunnlaget skal synliggjøre nasjonale og lokale utviklingstrekk og gi en status for tjenestene i dag.
  2. Kunnskapsgrunnlaget skal ut fra forskning og erfaringsbasert kunnskap gjøre det mulig å gi framtidsretta anbefalinger til vegvalg høsten 2025. 

Hva kan du lese om i kunnskapsgrunnlaget? 

  • I kapittel 1 beskrives mestring og kvalitet som to essensielle premisser for fremtidens helse- og omsorgstjenester. Mestringstrappa introduseres som et verktøy for å beskrive nivåene av helse- og omsorgstjenester, samt innbyggernes mestringsnivå i forhold til behov for kommunale tjenester. Kapittelet gir også en definisjon av hva god kvalitet er for helse- og omsorgstjenestene i Gausdal kommune. 
  • Kapittel 3 gir en presentasjon av noen nasjonale og lokale føringer som vurderes å være særlig relevante å ha kunnskap om. 
  • Kapittel 4 presenterer samfunnsmessige utviklingstrekk som har betydning for helse- og omsorgstjenestene i kommunen, herunder den demografiske utviklingen, helsemessige utviklingstrekk, overføring av ansvar og oppgaver fra spesialisthelsetjenesten til kommunene og utfordringer knyttet til å rekruttere og beholde kompetanse i helsetjenestene. 
  • Kapittel 5 presenterer ressursbruk i dagens tjenester samt fremskrivninger som beskriver utgiftsbehovet i årene fremover. 
  • Med mål om å synliggjøre utfordringer som tjenestene opplever i dag, beskriver kapittel 6 utvalgte helse- og omsorgstjenester i Gausdal kommune. 
  • I kapittel 7 belyses noen sentrale temaer og spørsmål for fase 2 av prosjektet: 
    • Kvaliteten på tjenestene og forventningsgapet må håndteres
      • … hva betyr det i Gausdal i årene framover?
    • Forebygging og helsefremming
      • Hvordan kan kommunen omprioritere innsatsen, slik at de mest virkningsfulle tiltakene får nok ressurser?
    • Økonomi og vridning av ressurser
      • Hvordan kan kommunen både kutte i kostnader, og samtidig vri ressursbruken over til mer pleie og omsorg?
      • Hvordan kan kostnadsveksten i helse- og omsorgstjenestene kontrolleres bedre?
    • Tjenesteutvikling og teknologi
      • Hvordan kan kommunen videreutvikle tjenestene, og samtidig unngå å øke ressursbruken? Hvordan kan kommunen nyttiggjøre seg av ny teknologi?
    • Medarbeidere og kompetanse
      • Hvordan kan kommunen rekruttere, men også utvikle og beholde kompetansen som er i organisasjonen?