HjemmehjelpHjemmehjelp er et tilbud til personer som er avhengig av hjelp og praktisk bistand i hverdagen på grunn av sykdom, funksjonshemning, alder eller andre årsaker.Om HjemmetjenestenHjemmetjenesten i Gausdal har lokaler i kommunehuset på Segalstad Bru og består av:Bofellesskap ForsetBofellesskap FollebuHjemmesykepleienHjemmehjelp (Praktisk bistand)KreftkoordinatorHverdagsrehabiliteringKontaktinformasjonLeder: Siv Janne Klufthaugentlf.: 99 52 44 12Avdelingssykepleier: Piia Nurmitlf: 90 03 38 40Avdelingssykepleier: Kjell Arne Kluftødegård SmelienVakttelefonerØstre: 99 52 43 99Vestre: 91 82 57 09BeskrivelseDu kan søke om hjemmehjelp hvis du trenger praktisk hjelp til rengjøring og handling.Det kan dreie seg om hjelp til å bestille husholdningsvarer, eventuelt få disse levert på døren, å få levert varm middag eller kald middag for oppvarming, og hjelp til vask av klær og oppvask.Det er kommunen som i samarbeid med deg bestemmer hvilke tjenester som skal gis. Målet er at du skal være i stand til å bo hjemme.Kriterier/vilkårDu har krav på bistand hvis du ikke kan dra omsorg for deg selv eller er avhengig av praktisk hjelp for å greie dagliglivets gjøremål. Du har et særlig hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemning eller av andre årsaker. All tildeling skjer etter en individuell vurdering, der behovet vurderes fortløpende.Pris for tjenestenHvis hjemmehjelper skal bistå deg med personlig stell (toalettbesøk, å stå opp, av- og påkledning osv. ), skal den hjelpen være gratis. Kommunen kan ta egenandel for hjelp som ikke er til personlig stell og egenomsorg. Vil du vite mer? Her finner du informasjon om hvordan du søker om hjemmehjelp: Les mer om helse og omsorgstjenester Lover og forskrifter Dette er en lovpålagt tjeneste. Se blant annet helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2LoverForvaltningslovenHelse- og omsorgstjenesteloven ForskrifterForskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenesterKvalitetsforskrift for pleie- og omsorgstjenesteneVerdighetsgarantiforskriften Skjema Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenestenDu kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om hjemmehjelp, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.SkjemaHelse og omsorgstjenester VedleggDu må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg. Saksbehandling SaksbehandlingKommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.SaksbehandlingstidKommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.KlagemulighetHvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.Du kan også klage til Statsforvalteren i ditt fylke over uforsvarlig utførelse av tjenesten, utilstrekkelig eller gal informasjon eller brudd på taushetsplikten.Skulle det skje en svært alvorlig hendelse i forbindelse med tjenesten kan du som pårørende eller pasient sende en varsling direkte til Statens helsetilsyn på telefonnummer: 474 86 882