Ledere og samarbeidspartnere gir innspill til fremtidens skole- og barnehagestruktur

Hvordan vil ulike endringer i skole- og barnehagestrukturen påvirke både ledelse, fagmiljø og barnas hverdag? Ledere i oppvekstsektoren og samarbeidende tjenester ga sine vurderinger under et møte 19. februar.

På et utvidet enhetsmøte for oppvekstsektoren i Gausdal kommune 19. februar deltok ledere fra skoler og barnehager, samt representanter fra flere samarbeidende tjenester. Målet var å vurdere konsekvensene av ulike alternativer for fremtidens skole- og barnehagestruktur i kommunen.

Vurderinger fra skole- og barnehageledere

Lederne i skole og barnehage vurderte sju ulike alternativer. De så på hvordan hver modell ville påvirke ledelse, muligheter for faglig utvikling i profesjonsfellesskapet og hvilke konsekvenser det ville ha for barn, både når det gjelder trivsel og læring.

Samarbeidende tjenester deltok

I tillegg deltok representanter fra PPT, barnevern, familieteamet, kultur, helsestasjonen og flyktningetjenesten. Disse tjenestene vurderte de ulike alternativene med tanke på hvordan de kunne påvirke deres arbeid og mulighetene til å gi gode tjenester til barn og familier.

En viktig del av beslutningsgrunnlaget

Innspillene fra både ledere og samarbeidende tjenester vil, sammen med tilbakemeldinger fra andre brukergrupper, danne et viktig grunnlag i den videre utredningen av en ny skole- og barnehagestruktur i Gausdal kommune.