Si din mening om arealplaner

Når man lager arealplaner, er det viktig å sørge for å få innspill og uttalelser fra innbyggerne, organisasjoner, grunneierne og andre offentlige myndigheter. Dette gjelder kun pågående høringer.

Se hvilke planer som er på høring

Du har to muligheter til å gi innspill og uttalelser i planprosessen:

• Ved starten av planarbeidet (varsel om oppstart).
  • Når planforslaget er ferdig (offentlig høring).

Både naboer, grunneiere og relevante offentlige organer vil få direkte varsler om planarbeidet i begge rundene. I tillegg blir planarbeidet annonsert i lokalavisen og på kommunens nettside.

Dette er fasene i planarbeidet der du har muligheten til å påvirke innholdet i planen. Ditt bidrag, for eksempel om byggehøyder, kan ha betydning. Venting med innspill til en byggesøknad kommer, kan være for sent da dette allerede er fastsatt i planen. Vi oppfordrer deg derfor til å delta aktivt i planprosessen, slik at vi kan ta hensyn til dine interesser og innspill på en effektiv måte.

I tillegg har du rett til å klage på selve reguleringsvedtaket.

Design og arkitektur Norge (DOGA) har laget en film der du får se den kommunale planprosessen gjennom barns øyne. Gjennom ti steg forklarer de prosessen på en lettfattelig og forenklet måte.

Varsel om oppstart

Når noen starter arbeidet med å utarbeide en reguleringsplan, må de informere naboer og andre som blir berørt av planen. Du kan sende dine innspill direkte til den fagkyndige plankonsulenten i denne fasen.

Vanligvis er fristen for å komme med innspill fire uker.

Offentlig ettersyn

Når planforslaget er mottatt og har gjennomgått den første politiske behandlingen, åpnes det for offentlige uttalelser. Planforslaget inkluderer nå detaljerte beskrivelser, kart, bestemmelser og andre vurderinger.

Både forslagsstilleren og Arealplanavdelingen vurderer hvordan hver enkelt uttalelse vil påvirke planforslaget. Forslagsstilleren justerer deretter planforslaget, og vi sender det til politisk behandling i planutvalget og deretter til kommunestyret. Personen som har avgitt uttalelse, får tilsendt kommunestyrets vedtak.

Klage

Personer som er direkte berørt av en plansak eller har juridisk grunnlag for å klage, har anledning til å klage på kommunestyrets beslutning.

Epost: postmottak@gausdal.kommune.no

Skriv eller kopier inn tittelen på saken du vil uttale deg til i emnefeltet for riktig journalføring.

eller som brev til:

Gausdal kommune