Slik betaler du din kommunale fakturaHer finner du informasjon om hvordan du kan motta og betale fakturaer fra kommunen. Du kan betale alle fakturaer fra kommunen elektronisk.Digital utsendelseDet er et mål for kommunen å øke graden av digital utsendelse. Dette gir reduksjon i kostnadene og det gir miljømessige gevinster. Det gjør det også lettere for deg som mottar fakturaer fra kommunen. Du har mulighet til å gjøre valg som innebærer at du mottar faktura fra kommunen på andre måter enn via vanlig postgang. De valgene du gjør har kommunen ikke anledning til å endre. Vi har derfor valgt å sette opp litt informasjon om de ulike digitale valgene, hva dette innebærer samt hva som må gjøres for å endre dette valget eller innstillingen.Rekkefølgen/prioriteringen på forsendelsen av fakturaen fra kommunen er som følgere-Faktura og avtalegiroDigipostVipps e-Fakturae-FakturaPapir ForfallsdatoerFor dem som har kvartalsfakturering av kommunale avgifter, kommer faktura med forfall disse datoene: 20. mars20. juni20. september20. novemberØnsker du månedlig fakturering av kommunale avgifter?Du kan be om å motta månedlig faktura når det gjelder kommunale eiendomsavgifter for vann, avløp, renovasjon, feiing og eiendomsskatt. Utgangspunktet er at det faktureres fire ganger i året, og du bestemmer selv om du ønsker å endre dette til fakturering per måned. Slik endrer du til månedlig faktureringSøk om månedlig fakturering av kommunale avgifterFyll ut elektronisk skjema.Vi foretrekker at alle som har mulighet til det, registrerer seg her. Skjemaet tar under ett minutt å fylle ut. Har du ikke mulighet til å fylle ut skjemaet? Ring oss på telefon61 22 44 00 eller send e-post til postmottak@gausdal.kommune.no Vennligst oppgi navn, hvilket gårds -og bruksnummer og adresse avtalen gjelder. Forutsetninger for månedlig faktureringDu må kunne motta fakturaer digitalt, enten gjennom Avtalegiro, eFaktura, Vippsfaktura eller digital postkasse. Årlige kommunale avgifter per eiendom må overstige 3.600 kr. Nyttig informasjonMånedlig fakturering kan først starte etter at siste periode med kvartalsvis fakturering er ferdig.Ved salg av eiendom vil avtale om månedlig fakturering følge med over til ny eier. Månedlig faktura vil ha forfall den 20. hver måned.Vannmåleroppgjøret og endringer for eiendomsskatt vil blir avregnet på faktura for mars. Ofte stilte spørsmål Hva må du som leverandør gjøre? Er du leverandør til Lillehammer, Øyer eller Gausdal kommune fakturerer du oss med e-faktura i standarden elektronisk handelsformat (EHF). Vi benytter Direktoratet for forvaltning og IKTs (Difi) løsning. Som leverandør til kommunene forutsettes det at du selv eller via andre kan levere Elektronisk handelsformat (EHF).For å lage elektronisk faktura i EHF-format har du følgende valg;Du kan produsere dine fakturaer i EHF i et eget fakturasystem.Oversikt over regnskapssystemer som kan levere EHF, se link her.Du kan benytte formidlingstjenester som er knyttet til aksesspunkt.Du kan bruke en nettbasert fakturaportal, der du kan registrere din faktura og få den sendt på rett måteDu kan bruke bedriftsportal hos bankene. Ta kontakt med banken for aktivering av tjeneste. Kan jeg få betalingsutsettelse av skyldig eiendomsskatt? Du kan be om utsatt betaling av eiendomsskatt hvis du har spesielle grunner. Kommunen bestemmer om eiendomsskatt skal betales, mens skatteoppkreveren bestemmer om betalingsutsettelse blir godkjent.LoverEigedomsskattelovaRetningslinjerRammer og retningslinjer for taksering i Øyer kommuneKontaktInnfordringskontoretTelefon 61 26 81 00E-post innfordring@oyer.kommune.no Hvordan betale med VIPPS Dette er et valg som du som kunde har gjort i VIPPS-appen din. Det vil si at du har åpnet opp for å betale regninger i VIPPS appen.Du har ikke mulighet for å velge hvilke leverandører som du vil motta fakturaer på i VIPPS-appen dersom du først har aktivert dette. Du vil da motta faktura i VIPPS-appen fra alle leverandørene som har inngått avtale om VIPPS-faktura, også fakturaer fra kommunen. I løpet av april/mai vil alle som bruker VIPPS motta regningen i nettbanken sin, i tillegg til Vipps-appen. Dette betyr at brukeren kan velge helt selv hvor de vil betale regningen, hvis de betaler i nettbank så forsvinner den automatisk fra VIPPS.Det er mange som ikke er klar over dette, og ikke går inn i VIPPS-appen og betaler faktura som kommer der. Det medfører at det blir sendt ut purring og inkassovarsel dersom faktura ikke blir betalt til forfall. Det kan være lurt å sjekke hvilke innstillinger som ligger inne i VIPPS-appen din for å være sikker på at det som står der er de valgene du virkelig vil ha. Vær også oppmerksom på at innstillingene kan endres seg ved oppdatering av appen.Dersom du ikke lenger ønsker å motta fakturaer via VIPPS, må du selv gå inn i VIPPS-appen og der lukke valget om å motta fakturaer via VIPPS. Hvordan opprette e-faktura? Vi anbefaler alle våre kunder å opprette e-Fakturaavtale i banken. e-Faktura sikrer at fakturaen kommer kjapt frem til din nettbank og den er ferdig utfylt så du slipper å taste kontonummer, kid og beløp. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen. Når du har betalt fakturaen oppbevares den elektronisk i nettbanken. På denne måten har du til enhver tid full oversikt over både betalte og ubetalte fakturaer.Du kan velge å bli varslet på epost hver gang du mottar en ny faktura i nettbanken.Slik kommer du i gang med e-FakturaLogg deg inn i nettbanken og finn kommunen som tilbyder av e-Faktura i nettbanken. Finn frem en tidligere tilsendt faktura fra kommunen og finn din e-Faktura-referanse. (e-Faktura-referanse er det samme som ditt kundenummer som du finner på fakturaen).eller tilbud i nettbanken. Når du betaler en faktura fra din kommune, vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en e-Faktura-avtale. Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen, og neste faktura vil da sendes elektronisk rett i din nettbank i stedet for i posten. Avtalegiro AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste fakturaer. Banken sørger for at fakturaene betales direkte fra din konto på forfallsdato. Du beholder full oversikt og kontroll over fakturaene dine, selv om AvtaleGiro trekkene gjøres av banken. Dette er en god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger.Slik kommer du i gang med AvtalegiroLogg deg inn i nettbanken og finn din kommune som tilbyder av AvtaleGiro i nettbanken. Da kan du inngå avtale direkte.eller tilbud i nettbanken. Når du betaler din neste faktura fra din kommune, vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en AvtaleGiro-avtale. Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen. Du får beskjed når avtalen trer i kraft og må betale fakturaer du får tilsendt i posten som normalt, inntil avtalen er aktiviserteller kontakt din bank direkte for å opprette AvtaleGiro. Har du spørsmål som gjelder en faktura? Har du mottatt en faktura fra kommunen og har spørsmål som gjelder beløpet/grunnlaget? Ta kontakt med enheten som gir tjenesten du skal betale for. Kontaktinformasjon finner du på fakturaen. Servicetorget i kommunen kan også hjelpe deg å komme i kontakt med aktuell enhet i kommunen.Har du spørsmål som gjelder betaling/forfall?Ta kontakt med fakturaavdelingen eller send en epost til fakturamottaket utgfaktu@lillehammer.kommune.noFakturaavdelingen har telefontid mellom kl. 10.00 og 14.00. E-post kan sendes og vil bli besvart uavhengig av telefontiden.Fakturaer som ikke blir betalt ved forfall følges opp av enhet for Kommunal Innfordring. Her kan du lese mer om dem på deres hjemmeside Kommunal innfordringHar du betalt for mye?Har du betalt for mye i eiendomsskatt eller kommunale avgifter? Da får du tilbake det du har betalt for mye. Pengene får du utbetalt til kontoen du sist betalte fra. KreditnotaHar du mottatt kreditnota og allerede betalt fakturaen som kreditnotaen gjelder? Tilgodebeløpet blir tilbakebetalt til det kontonummer som du sist betalte fra. Dette betales ut manuelt i etterkant av forfall på fakturaen.Dersom du har en annen ubetalt faktura, vil tilgodebeløpet benyttes til å dekke inn denne før eventuelt restbeløp utbetales.