Salg av tobakk

Alle som selger tobakksvarer må registrere seg i tobakkssalgsregisteret og betale en avgift for tilsyn. Dette inkluderer også salg av e-sigaretter, gjenfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.  

Mer informasjon om dette finner du på Helsedirektoratet sine side

Registrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteret

 

  • Dersom du selger tobakksvarer,  må du registrere deg i tobakkssalgsregistrert til Helsedirektoratet. 
  • Det gjelder også for de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.
  • Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret. 

 

Registrer og avregistrerer tobakkssalg. Vi har for øyeblikket tekniske problemer med lenken.

 

Kontroll av tobakkssalg

Kommunen utfører kontroller av alle steder som selger tobakksvarer til kunder. 

Vi sjekker blant annet at:

  • Informasjonen i tobakkssalgsregisteret samsvarer med informasjonen på stedet
  • Ingen under 18 år får kjøpt tobakksvarer
  • Det ikke er reklame for tobakksvarer
  • Tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort
  • Varene er kjøpt fra en registrert grossist
  • Salgsstedet har en internkontroll som sikrer at de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om reglene

Brudd på tobakkskadelovgivningen

Når reglene for tobakkssalg ikke overholdes, kan det få ulike konsekvenser:

  • Krav om å rette opp i det som er ulovlig.
  • Midlertidig forbud mot salg.
  • Pålegg om å betale bot (tvangsmulkt).

Tilsynsavgift

Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen.

  • Tilsynsavgiften for faste salgssteder er 5420 kroner i året.
  • Tilsynsavgiften for midlertidig salgssteder er 1450 kroner i året