Hva er en trygghetsalarm?
Trygghetsalarm er et tilbud til innbyggere i Gausdal kommune. Alarmen er knyttet til en vaktsentral, som formidler kontakt videre til hjemmesykepleien og rykker ut hele døgnet hvis alarmen går.
Ved behov for øyeblikkelig hjelp, ring 113.
- Den er enkel å bruke og lar deg tilkalle hjelp ved behov
- Når du trykker på alarmen, blir du umiddelbart koblet til alarmmottaket som tar imot anropet ditt og varsler hjemmetjenesten
- Røykvarsler og annet tilleggsutstyr kan kobles til trygghetsalarmen
- Trygghetsalarmen kan brukes når som helst på døgnet
- Alarmknappen kan benyttes når du dusjer
- En nøkkelboks monteres utenfor inngangsdøren for å oppbevare din dørnøkkel. Dette gjør det mulig for hjemmesykepleien å komme inn til deg når du utløser alarmen
- Trygghetsalarmen har telefonabonnement og SIM-kort inkludert i alarmen
Hva og hvem er Helsevakten?
Helsevakten har sine lokaler på Helsehuset i Fredrikstad. De mottar og behandler alarmer fra hjemmeboende i mange kommuner - også Gausdal. Det er sykepleiere som tar imot alarmen. De snakker med deg og vurderer behov for videre hjelp. Helsevakten vil innhente opplysninger som navn, diagnoser, pårørende og når neste tilsyn er (om du har hjemmesykepleie fast) for å tilby den beste hjelpen. Hjemmetjenesten i Gausdal vil rykke ut om det er behov for det.
Hvem kan få trygghetsalarm?
Du må oppholde deg i Gausdal kommune, og ha en helsetilstand og/eller boforhold som gjør deg avhengig av trygghetsalarm for å oppnå kontakt med hjelpeapparatet. Det er kommunen som vurderer om trygghetsalarm er aktuelt for deg, eller om for eksempel mobiltelefon eller trådløs telefon kan gi samme hjelp og trygghet.
Du må selv ønske alarm og forstå bruken av den.
Slik søker du
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om trygghetsalarm, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Søk om trygghetsalarm (PDF, 75 kB)
Søknad sendes til:
Gausdal kommune v/Tildelingskontoret
Vestringsvegen 8
2651, Østre Gausdal
Problem med trygghetsalarmen?
Hvis du eller noen du kjenner opplever problemer med trygghetsalarmen, ber vi om at pasienter eller pårørende tar kontakt med oss så raskt som mulig.
Gausdal kommune har egne vakttelefoner du kan kontakte avhengig av hvor du bor:
Hva forventer vi av deg?
Alarmknappen må bæres hele døgnet og alarmboksen må være tilkoblet strøm kontinuerlig, også når du ikke er hjemme.
Du må gi hjemmesykepleien nøkkel til din bolig slik at de kan komme seg inn om det er nødvendig. Dersom du mister eller skader trygghetsalarmen, må du betale for dette. Du eller dine pårørende må gi beskjed dersom behovet for trygghetsalarm opphører, og alarmen må da leveres tilbake eller erstattes.
Kriterier/vilkår
Tildeling av trygghetsalarm vurderes med utgangspunkt i kartlegging av funksjonsnivå(IPLOS), hvor det legges vesentlig vekt på evne til å ivareta egenomsorg. Det tas spesielt hensyn til risiko for å komme i akutte situasjoner og evne til å skaffe hjelp.
Pris for tjenesten
Dersom du tildeles trygghetsalarm som helsehjelp, er tjenesten gratis.
Det betales årlig leie for alarm og oppkobling mot alarmsentral. Satsen fastsettes av kommunestyret. Dersom det oppstår tekniske feil på alarmsentral eller alarm vil du ikke bli belastet abonnementsgebyr i de perioder du ikke er tilkoblet alarmsentralen (dersom dette varer i over ett døgn).