HjelpemidlerHjelpemidler gis til de som trenger det en enklere hverdag og lånes ut for en kortere eller lengre periode.BeskrivelsePå hjelpmiddellageret har vi noen hjelpemidler til utlån. Dette kan være toalett forhøyere, dusj og badestoler, sengeklosser, hjertebrett, akuttsenger, rullestoler mmErgoterapeut, fysioterapeuter eller hjemmetjenesten kan bistå med hjelp til å skrive søknad om hjelpemidler. Eventuelt kontakter du Tildelingskontoret på telefon 61 22 44 00Lokalt hjelpemiddellager har adresse Slettemoen 2, 2651 Østre Gausdal. Avtal henting med vaktmester for hjelpemidler Willy Sandvold på telefon 909 94 632TjenestebeskrivelserErgoterapiTekniske hjelpemidler - utlånKriterier/vilkår for tekniske hjelpemidlerDu har nedsatt funksjonsevne for en kortere eller lengre periode.Pris for tjenestenHjelpemidler ved varig behov (over to år) dekkes av folketrygden. Kommunen dekker utlån ved kortere behov.Brosjyrer, dokumenter, kart og lignendeHjelpemiddeldatabasenNav HjelpemiddelsentralPasient og tolk. En brosjyre om tolk i helsetjenesten PartnereNav Hjelpemiddelsentral i fylket Lover og forskrifter Dette er en lovpålagt tjeneste. Se Folketrygdloven kap. 10 Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og § 3-2 Forskrift om habilitering og rehabilitering § 9 og § 22LoverFolketrygdlovenForvaltningslovenHelse- og omsorgstjenestelovenForskrifterForskrift om habilitering, rehabilitering og koordinatorForskrift om hjelpemiddelsentralene Veiledning, hvordan få utført eller motta tjenesten Det er kommunen du skal kontakte når du har behov for tekniske hjelpemidler. Opplæring i bruk av hjelpemidlene, montering og eventuell reparasjon utføres vanligvis av kommunen. For hjelpemidler til varig bruk sørger kommunen for at søknad sendes til Nav Hjelpemiddelsentral i fylket. Saksbehandling SaksbehandlingKommunen vil kartlegge dine hjelpebehov. Normalt kommer vi på hjemmebesøk. For tildeling av hjelpemidler til varig bruk fattes det vedtak etter folketrygdloven. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt hjelpemiddelet eller ikke. Hvis du får avslag, skal du samtidig få en begrunnelse for avslaget.SaksbehandlingstidKommunen / Nav Hjelpemiddelsentral skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.KlagemulighetDu kan klage på avslag om å få tildelt tekniske hjelpemidler til varig bruk innen en frist på seks uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til Nav Hjelpemiddelsentral i fylket. I klagen skal du angi hvorfor du mener vedtaket bør endres. Opprettholder Hjelpemiddelsentralen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Nav Klageenhet, som avgjør om klagen skal tas til følge.