
Gausdalsmodellen og motorisk aktivitet
Dette er et tilbud i alle barnehagene i Gausdal. "Aktivitet for alle og tiltak for de få" er et overordnet prinsipp i Gausdalsmodellen. Målet er at alle barn skal få mulighet til å utvikle sine motoriske ferdigheter og oppleve bevegelsesglede.
Det er utarbeidet temahjul (årshjul) for aktivitet, som omfatter fin- og grovmotorikk, munnmotorikk, sansestimulering, kondisjon (puls og utholdenhet), trygghet og ro i kroppen. Opplæring for nyansatte og nettverksarbeid med ansatte i barnehagene og fysioterapeut, bidrar til kvalitet og fornying i arbeidet med Gausdalsmodellen. Foresatte får tilsendt digitale temabrev i løpet av året fra fysioterapeut og helsesykepleier og i samarbeid med barnehagene.
To masterstudier har sett på Gausdalsmodellens betydning for barns utvikling etter skolestart. Den ene studien Exploring the development of school readiness i kindergarten in Norway: A case study of the implemention of the Gausdal Model, Kari Larsson Finstad (2015) finner at Gausdalsmodellen er i tråd med folkehelseanbefalinger om tidlig intervensjon, tilbud til alle og utjevning av sosial ulikhet i helse. Motorisk aktivitet for alle barn i barnhagen bidrar til å forberede barn til skolestart og til en generell sosialiseringsprosess. Den andre studien "Øving gjør mester": Gausdalsmodellens betydning for motorisk kompetanse og læring på 1. trinn, Inger Stalheim Thorsen (2016), konkluderer med at hele gruppen er løftet og de som trenger det mest har størst utbytte av motorisk aktivitet i barnehagen. Barna i Gausdal har høy grad av motorisk kompetanse ved skolestart. Det sees sammenheng mellom leseferdighet og motorisk kompetanse hos barna.
Motorikk eller bevegelsesutvikling er viktig for barn og unges deltakelse i aktiviteter, praktiske oppgaver og for selvbildet. Motorikk er barnets evne til bevegelse som avhenger av bevegelsesutslag (mobilitet), kontroll over ledd (stabilitet), evne til samordning (koordinasjon).
