Til deg som er foresatt

Alle kan ringe eller skrive brev til barneverntjenesten og fortelle at de er bekymret for et barn. En slik henvendelse kalles bekymringsmelding. Som forelder kan du ogsp sende en henvendelse eller søknad til barnevernstjenesten og be om hjelp eller et særskilt hjelpetiltak. 

Når barnevernstjenesten får en bekymringsmelding, må det innen en uke bli bestemt om familiens situasjon skal undersøkes. Vurderer vi at barneverntjenesten ikke kan hjelpe familien, vil bekymringsmeldingen bli henlagt, eller dere kan bli henvist til å ta kontakt med andre hjelpeinstanser. 

Hjelp til et barn du kjenner?

 Dersom du trenger hjelp, ta kontakt med oss ved å:

  • ringe til barneverntjenestens telefon: 90 83 17 98 (ordinær åpningstid kl. 08.00-15.30)
  • ringe servicetorget i kommunen på tlf.: 61 22 44 00 (kl. 10.00-14.00) og spør etter barnevernet, eller
  • sende et brev til 
    Øyer og Gausdal barneverntjeneste
    Vestringsvegen 8
    2665 Østre Gausdal

Hva skjer etter en bekymringsmelding?

Der bekymringsmeldingen blir tatt videre, vil vi bruke tid på å bli kjent med barnet og familien for å finne riktig hjelp. Denne perioden kalles en undersøkelse, og kan ta inntil tre måneder. I disse månedene vil vi be om å få beskrivelser fra både barnet selv, familie og eksempelvis helsestasjon, barnehage, skole, fastlege og politi.

I løpet av undersøkelsen kan barneverntjenesten vurdere at vi ikke har riktig hjelp å tilby familien. Det kan også være at dere som foreldre, og barn over 15 år, ikke ønsker hjelpen vi foreslår. Da kan barnevernssaken bli henlagt.

 De aller fleste familiene takker ja til vårt tilbud om hjelp. Dette kan være hjelp som:

  • Familieveiledning
  • Familiepartner/vennefamilie
  • Støttekontakt for barnet
  • Besøkshjem for barnet
  • Samtaler med barnet alene eller i gruppe
  • Familieråd
  • Samarbeidsmøter med skole eller barnehage og eventuelt andre involverte instanser

Vi kan sammen bli enige om andre former for hjelp. 

Det blir laget en plan for den hjelpen dere skal få, og dere har rett til å få både planen og vedtak skriftlig. Både barn over 15 år og foreldre har mulighet for å avslutte samarbeidet når dere ønsker.

Vil du klage?

Familien har krav på en begrunnelse for vårt vedtak. Både foreldre og barn over 15 år har mulighet for å klage på vedtak til Statsforvalteren. Klage kan omhandle avslag/omfang på hjelp eller at familien mener de får feil type hjelp.

Der barneverntjenesten vurderer at barnet lever i en situasjon med alvorlig omsorgssvikt, kan fylkesnemnda fatte vedtak mot foreldrenes vilje. Vedtaket kan være at barnet skal bo i fosterhjem eller på institusjon. Foreldre og barn over 15 år har rett på å få dekket utgifter til advokat.